Onlangs schonk kunsthistorica en verzamelaar Neeke Fraenkel-Schoorl haar collectie van bijna 400 prenten en meer dan 200 stuks grafiek in boeken en tijdschriften uit de periode 1850-1940 aan het Museum Rembrandthuis. Een genereuze schenking van internationale etsen uit een periode die tot nu toe nauwelijks was vertegenwoordigd in de collectie van Het Rembrandthuis. Ook Witsen en zijn mede-Tachtigers zijn vertegenwoordigd.

Manet, Morisot, Whistler, Cassatt — dit zijn slechts enkele beroemde schilders die zich hebben laten inspireren door Rembrandt en zelf etsen zijn gaan maken. Zij zorgden tussen 1850 en 1940 voor een internationale herleving van de etskunst: de Etching Revival. De kunstwerken barsten van het experiment en vernieuwing, met uitdagende composities en verrassende technieken. Rembrandt was een belangrijk voorbeeld voor deze kunstenaars. De Etching Revival was daarmee ook een Rembrandt Revival.

Op de tentoonstelling zijn nu tientallen hoogtepunten uit deze verzameling bijeen.  In navolging van etsclubs in Parijs en Antwerpen richtten in 1885 Jan Veth, Willem Witsen en Antoon Derkinderen de Nederlandsche Etsclub op. Door middel van jaarlijkse tentoonstellingen en de uitgave van een portefeuille met etswerk hebben zij de vrije grafische kunst een belangrijke impuls gegeven. Ook van deze kunstenaars rond Witsen is in Het Rembrandthuis werk te zien zoals van Marius Bauer, Maurits van der Valk, Jan Veth, Philip Zilcken en Willem de Zwart. Van Witsen is de ets Waterloo Bridge in de mist, Londen, ca. 1890, geëxposeerd.

Museum Het Rembrandthuis, Rembrandt Revival

11 juni t/m 30 oktober 2022

Jodenbreestraat 4, 1011 NK Amsterdam

www.rembrandthuis.nl/nl/actueel/nu-te-zien